روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی
با توجه به شرایط جدید جهانی، دولت الکترونیک، شهر مجازی و روابط عمومی الکترونیک، سه شکل نهادینه اداره جامعه است که توسط دولت اداره میشود.
در کشورهای توسعه یافته، دولت و شهر، علاوه بر مکان و جغرافیای واقعی، بر اساس ((واقعیت مجازی)) نیز معنا پیدا میکنند.
پس از ایده ((شهر اطلاعاتی))، شیوه مدیریت دانش محور ظهور کرد. مدیریت دانش محور مبتنی بر مراکز منابع الکترونیک است که بر طبق آن شهر دولت تمام وقت بوجود آمده است و شهروندان در تمام اوقات امکان بهره مندی از همه خدمات را خواهند داشت.
گرانبهاترین کالا در جامعه اطلاعاتی، اطلاعات است و چیزی که دارای ارزش است فکر است و سر و کارمان با فکر سالارها است.
اکثریت جامعه اطلاعاتی، مرکب از کارگزاران اطلاعاتی است و گروههای تشکیل دهنده آن سه دسته اند:
الف) اطلاع سازها: شامل سازمانها و پژوهشگران که وظیفه آنها تولید اطلاعات است.
ب)اطلاع پردازها: سازمان هایی که وظیفه آنها پردازش اطلاعات است.
ج)اطلاع خواه ها: سازمان ها و پژوهشگرانی که به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی خود، به اطلاعات مراجعه میکنند.
در روابط عمومی الکترونیک، سه عنصر ( اطلاع یابی، اطلاع شناسی، اطلاع رسانی) تعیین کننده هستند.
کارگزاران روابط عمومی برای ایفای نقش در این شرایط، باید با دو مقوله سواد رسانه ای و اطلاعاتی آشنا شوند.
سواد رسانه ای: مجموعه ای از مهارتهای قابل یادگیری است، که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام های رسانه ای اشاره دارد و به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه ای کمک میکند. ضرورت فراگیری سواد رسانه ای از آن جهت است که رسانه ها بر جنبه های مختلف زندگی ما سلطه دارند و تقریبا تمام زندگی ما، تحت تاثیر رسانه ها است.

-سواد اطلاعاتی: مجموعه ای از توانایی ها و مهارتها برای جستجو و استفاده موثر از اطلاعات است. در بحث سواد اطلاعاتی، ((تبحر))، عنصر تعیین کننده است. افراد متبحر قادرند نظرات خود را خلاقانه بیان کرده و اطلاعات جدیدی بسازند.
گوهر ما، جویندگی است