ﺑﻰ ﺷﻚ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ, ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﻳﺮ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﻮﺭﺩ ﻏﻔﻠﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺭﻭﺯﺍﻓﺰﻭﻥ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ, ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺄﺛﻴﺮﻯ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺘﻰ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺎ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﻴﻦ ﻭﺿﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻭ ﻧﺎﻛﺎﺭﺁﻳﻰ ﺍﺩﺍﺭﻯ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻧﻮ ﻭ ﺟﺪﻳﺪﻯ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺳﺎﻝ ﻫﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ, ﺑﺮﺍﻯ ﺍﺻﻼﺡ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ, ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺗﻰ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻰ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺘﺤﻮﻝ ﻣﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﺪﻧﻴﺖ ﺭﺍ ﺟﺴﺖ ﻭﺟﻮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ, ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺍﺯ ﺍﺟﺰﺍ ﻭ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺑﺴﺘﺮ ﻫﺎﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺫﻫﻨﻰ ﻭ ﻋﻴﻨﻰ ﻧﻘﺶ ﻧﻬﺎﺩﻯ ﻭ ﺑﻨﻴﺎﺩﻯ ﺩﺍﺭﺩ, ﺯﻳﺮﺍ ﺟﻨﺲ ﻭ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻋﻤﺪﻩ, (ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ, ﺗﻌﺎﻣﻠﻰ ﻭ ﺗﺒﺎﺩﻟﻰ) ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺮ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺑﺎ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺍﻃﻼﻉ ﺭﺳﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﻫﺎﻯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺗﻤﻬﻴﺪﺍﺕ ﺗﺮﻏﻴﺒﻰ, ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻣﻮﺭ ﺭﺍﻳﺞ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩﻯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺍﺳﺖ.
ﻣﻘﺘﻀﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﺳﺮﺩ ﻭ ﻋﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﻬﺮ ﻭ ﺭﻏﺒﺖ ﺑﺎﺷﺪ, ﺑﺠﺎﺳﺖ, ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻫﺎﻯ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺎﺳﺎً ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﻯ ﻣﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﺑﻪ ﭼﻪ ﺭﻭﻳﻪ ﻭ ﺭﻭﻳﻜﺮﺩﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ؟ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻠﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﻓﺮﺩ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻓﺸﺎﻥ ﻳﺎﺭﻯ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ, ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻣﺆﺳﺴﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺳﺮ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ, ﻧﻘﺶ ﻋﻤﺪﻩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ, ﻛﺎﻫﺶ ﻭ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺫﻫﺎﻥ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﺎﺳﺖ.
ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ, ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻗﺪﺍﻣﻬﺎﻯ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻣﻨﺠﺮﺑﻪ ﺗﺤﺮﻙ ﻭ ﻛﺎﺭﺍﻳﻰ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻣﺆﺛﺮ, ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻭ ﻧﻘﺶ ﻫﺎﻯ ﺑﺮﺷﻤﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺁﻧﻬﺎ, ﺁﻥ ﻣﻬﻢ ﺭﺍ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭﻧﺘﻴﺠﻪ ﺁﻣﺎﺭ ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ.
ﻫﺮﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ, ﺑﻄﻮﺭ ﻣﻔﻴﺪ, ﻣﺴﺘﻘﺮ ﻭ ﺷﻜﻞ ﻣﺆﺛﺮﻯ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ, ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ, ﮔﺮﻭﻩ ﻭ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﻓﻖ ﺗﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ, ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﻟﺘﻰ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻭﺳﻴﻌﺘﺮ, ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﻭ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺗﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ, ﺍﻳﻦ ﺭﻭﻧﺪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﺘﺤﻮﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺭﻛﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﻰ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻧﺰﺩﻳﻜﺘﺮ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻛﻠﻰ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ, ﺩﺭ ﺣﻜﻢ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻘﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻰ ﺍﻳﻔﺎ ﻛﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ, ﺑﺎ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺩﻗﻴﻖ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻚ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻫﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺪﻫﻨﺪ.
ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ, ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﻟﺘﻰ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺧﺼﻮﺻﻰ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻛﺎﺭ ﻣﺴﺌﻮﻻﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﻟﺘﻰ, ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻧﻊ ﻣﺄﻣﻮﺭﺍﻥ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﻏﻴﺮ ﺩﻭﻟﺘﻰ ﺍﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﻟﺘﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ, ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﺣﺘﻰ ﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺁﻣﺎﺩﮔﻰ ﺫﻫﻨﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺎﻭﺭ ﺗﻠﻘﻴﻨﺎﺕ ﻭ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻳﺮﺑﺎﻭﺭﻯ, ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﺍﻛﺜﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﺎ ﻋﻤﻮﻣﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ, ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺎﭼﺎﺭﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻬﻢ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪ.
ﻣﺘﺼﺪﻳﺎﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻋﻤﻮﻣﻰ, ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺭﺍﻯ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻭ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺗﺸﻜﻴﻼﺕ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻭ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺘﺒﻮﻉ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻢ ﺍﺛﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﻴﺎﻡ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺁﻧﻬﺎ ﻭ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ.

منبع: مرکز توسعه آموزش های پارس